11 ایران

حامیان کمپین 89173 نفر

عنوان رویداد

11 ایران - گزارش دومین دوره رویداد توان تک

گزارش دومین دوره رویداد توان تک

توان‌تِک، رویدادی در دل الکامپ است که دستاوردها و توانمندی‌های افراد دارای معلولیت را در حوزه فناوری اطلاعات، طی 4 روز از ششم تا نهم مرداد 1397، در سالن 10 و 11 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک در 3 بخش نمایشگاه شامل: پاویون رعد و استارت آپ ها، کنفرانس مطبوعاتی و اهدا جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد با شعار "فرصت های برابر در فناوری و دسترس پذیری" برگزار شد.
تاریخچه:
اولین دوره رویداد توان‌تِک، آذرماه سال 96 همزمان با روز جهانی معلولان به همت شرکت چارگون و موسسه نیکوکاری همگام،  با همکاری موسسه آموزشی نیکوکاری رعد و دیگر فعالان حوزه تکنولوژی و حضور پرقدرت کسب و کارهای کلان اینترنتی کشور برگزار شد. در این رویداد که شرکت‌های بزرگ و موفق استارت‌آپی و تجارت الکترونیک و توان یابان شاغل از جمله؛ کمپین 11ایران، اسنپ، دیجی کالا، کافه بازار، و...  حضور داشتند که سرویس‌های خدماتی بهبود دهنده کیفیت زندگی شهروندان به ویژه توان‌یابان به بازدیدکنندگان معرفی شدند.
در تمام غرفه‌های شرکت کننده توان یابان رزومه خود را ارائه نمودند و وقعیت‌های شغلی مناسبی برای آن‌ها فراهم بود.
اولین دوره توان‌تِک جایزه و تندیس مسؤولیت اجتماعی رعد در بخش افزایش مشارکت توان‌یابان در جامعه را به تاکسی آنلاین اسنپ برای استخدام نزدیک به 2 هزار نفر از توان‌یابان، در بخش ارتقاء کیفیت زندگی توان‌یابان، شرکت دانش‌بنیان پکتوس برای توليد تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان و بیش از 2 دهه تلاش در فراهم آوردن امکان استفاده افراد نابینا از کامپیوتر و اینترنت، و در بخش  فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جامعه نیز کمپین «هستمت» که با اجرای بزرگ‌ترین و فراگیرترین کمپین محیط زیستی ایران با شعار احترام به محیط زیست و احترام به انسان‌ها اهدا کرد.
 
اهداف:
رویداد توان‌تِک فرصتی است تا توان‌یابان در کنار آشنایی با فضای تجارت الکترونیک و شناخت فرصت­های اشتغال پایدار در اینگونه شرکت‌ها، از راه‌های تازه‌ای برای عرضه کالا، خدمات و رونق کسب و کار خود استفاده کنند.
در واقع توان‌تِک رویدادی استارت‌آپی در حوزه معلولیت است که در آن شناخت افراد دارای معلولیت از فناوری‌های نوین و کاربردهای آن در مشاغل دانش محور و غیر فیزیکی و نیز آگاهی از فرصت های شغلی پایدار در کسب و کارهای تجارت الکترونیک بررسی و معرفی خواهد شد.
همچنین مدیران شرکت‌ها و استارت‌آپ­ها علاوه بر شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های افراد دارای معلولیت، رو در رو با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار نموده و از نزدیک با نیازهای بخشی از شهروندان آشنا می شوند.
در توان‌تِک تلاش می‌شود با هم‌افزایی و مشارکت استارت‌آپ‌های فعال در حوزه معلولیت برای گسترش و توسعه این نوع کسب و کار اقدامات مؤثری انجام شده و چشم اندازی روشن برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شود تا امکانات موجود در فضای مجازی و اثر مثبت آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارای معلولیت به نمایش گذاشته شود.
 
جزییات توان‌تِک 97:
توان‌تِک 97 در 3 بخش نمایشگاه شامل: پاویون توان‌تک و استارت­آپ­ ها  از جمله کمپین 11ایران، مهربانه، توانیتو و..، کنفرانس مطبوعاتی و اهدا جایزه مسؤولیت اجتماعی برگزار شد.
پاویون توان تک در غرفه ­ای حدود 30 متر مربع با غرفه آرایی ویژه و مرتبط با نمادهای معلولیت طی 4 روز پذیرای میهمانان و بازدیدکنندگان از جمله: دکتر محمد جواد آذری جهرمی وزیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور و سایر بازدیدکنندگان به ویژه افراد دارای معلولیت بود.
از ویژگی ­های این غرفه رمپ­ های ویژه ورود ویلچر و استفاده از نماد مغز انسان برای نشان دادن ارتباط فناوری­های نوین که مبتنی بر استفاده از توان فکری و توانمندی افراد دارای معلولیت است، بود.
غرفه کمپین 11 ایران
غرفه کمپین 11ایران به عنوان زیر مجموعه خیریه همگام  که برای "فرهنگسازی حضور فعال معلولین در جامعه" تلاش می‌کند  در رویداد توان تک، یکی بخش‌هایی بود که با استقبال خوبی روبرو شد. در این غرفه تلاش شد تا سرفصل‌های مهم و ضروری افزایش فرهنگ عمومی و آگاهی جمعی دربرخورد با  توانیابان، بیان رفتارهای ناخوشایندی که هر روزه این قشر با آن روبرو هستند از جمله نگاه‌ها و کلمات ترحم‌آمیز و قضاوت‌های بی پایه صرفا از روی شرایط جسمی فرد و ایجاد بستر مناسب برای حضور آنها در سطح اجتماع به مخاطبان، ارائه شود.
 
کمپین 11 ایران از آذر ماه 1394 فعالیت خود را آغاز نمود. هدف از راه‌اندازی این کمپین "فرهنگ‌سازی حضور معلولین (توانیابان) در جامعه." بوده است. کمپین 11 ایران قصد دارد با حضور در اماکن و نشست‌های مختلف از جمله نشست سالانه مشتریان چارگون، بازارچه خیریه رعد، مراسم اختتامیه مسابقه عکس معلولین و...، و امضای نمادین طومار این کمپین توسط شرکت کنندگان در همایش توجه افراد را به قشر معلول (توانیاب) جامعه جلب کند.
 
انجام فعالیت‌های تبلیغاتی جهت برندینگ کمپین 11ایران به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد. هدف از انجام این فعالیت‌ها "معرفی کمپین به طبقات و اقشار متفاوت جامعه و تغییر نگاه افراد به توانیابان" می‌باشد. کمپین 11ایران با شرکت در همایش‌های مختلف از جمله پنچمین همایش مشتریان شرکت چارگون، اختتامیه جشنواره عکس معلولین، نمایشگاه الکامپ، همایش منطقه‌ای چارگون، همایش کاربرد پذیری و ارایه طوماری برای امضا جهت اعلام حمایت از کمپین به حضار سعی کرد توجه افراد را به این قشر از جامعه جلب کند. همچنین با راه‌اندازی  شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر سعی در معرفی هر چه بیشتر 11 ایران نموده‌ایم.
7 استارت آپ دیگر در غرفه رعد حضور داشت که شامل: پداسیس، مهربانه، توانیتو، برناتک، پازلی، دکتر اینجاست و پاراواک بود.

جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد:
مراسم جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد در استیج اصلی سالن  8 و 9 (الکام استارز) نمایشگاه بین المللی تهران  با حضور منصوره پناهی مدیرعامل و دکتر مریم رسولیان رئیس هیأت مدیره، مهندس عبدالله توسلی عضو هیات مدیره مجتمع رعد، میثم ملا شریفی مدیر بازاریابی شرکت اسنپ و شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون و عضو ثابت دبیرخانه توان ­تِک به اتفاق جمعی از علاقه مندان برگزار شد.
دریافت کنندگاه جایزه مسئولیت اجتماعی:
جایزه مقام اول به نماینده شرکت سامسونگ بابت اجرای طرح کودکان امید و را­ه اندازی کتابخانه گویا در 15 شهر برای کمک به ترویج فعالیت­ های فرهنگی کودکان نابینا و کم بینا، اهدا شد.
جایزه مقام دوم به سایت تأمین مالی جمعی مهربانه با به اجرا گذاشتن 170 پروژه موفق حمایت از اشخاص حقیقی یا حقوقی به خصوص پروژه های مرتبط با توان یابان اهدا شد.
جایزه مقام سوم به شرکت اپلیکیشن ساز پازلی بابت 2 سال حمایت مستقیم از مؤسسه رعد، کمک به ساخت بیش از 30 اپلیکیشن کارآموزان رعد، برگزاری چند کارگاه آموزشی ساخت اپلیکیشن و همکاری در برگزاری جشنواره توان یاب و فضای مجازی اهدا شد.
در مراسم پیش از اهدا تندیس­های برگزیدگان منصوره پناهی مدیرعامل و دکتر مریم رسولیان رئیس هیأت مدیره مجتمع رعد، مهندس شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون و موسسه همگام و وحید شامخی مشاور مدیریت استراتژیک به ایراد سخنرانی پرداختند.
جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد به سازمان ها یا افرادی که در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت فعالیت یا اقدام ارزنده ­ای داشته ­اند؛ اهدا می‌شود. این تندیس، یک اعتبار اجتماعی و نشانه تعهد دستگاه‌هایی است که به مسؤولیت اجتماعی­ شان وفادار هستند و با اهدا آن تلاش می­شود بستری مناسب برای گسترش، تبیین و ترویج نقش مسؤولیت اجتماعی آحاد جامعه و احقاق حقوق قانونی افراد دارای معلولیت که ۱۱ درصد جامعه را به خود اختصاص داده­اند، فراهم شود.
 
سخنان شاهین طبری رییس هیئت مدیره خیریه همگام در کنفرانس خبری توان‌تک
شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون و موسسه همگام و عضو ثابت دبیرخانه توان تک که خود را از اعضای مجتمع رعد معرفی کرد با تأکید بر مفهوم مطالبه‌گری توان یابان برای بهره‌گیری از حقوق قانونی خودشان، اظهار کرد: تاریخچه  ارتقا جایگاه و منزلت زنان در ایران ۴۰ سال ادامه داشته و امروز سهم شان از دانشگاه، مشاغل مدیریتی و حضور در جامعه با مردان برابر یا در برخی موارد بیشتر است و پیش‌نیاز حضور زنان در جامعه، آگاهی بود و این ذهنیت و آگاهی باعث شده که امروز زنان موفق زیادی را بشناسیم.
وی افزود: در موضوع توان‌یابان باید به این سطح  از مطالبه‌گری اجتماعی برسیم، اگر کسانی که می­خواهند انتخابات شوند برای جلب نظر همه اقشار جامعه به ویژه میلیون‌ها نفر توان‌یاب برنامه داشته باشند، زیرا توان‌یابان می‌گویند ما باید میلیون‌ها رای خود را به کسانی بدهیم که ما را از گوشه‌ی خانه و انزوا جدا کنند و به جامعه پیوند بزنند و ما را به ظرفیت بزرگ اجتماع اضافه کنند.
رئیس هیات مدیره شرکت چارگون با اشاره به علاقه‌مندی به فناوری، گفت: فناوری اطلاعات می‌تواند در بروز توانمندی توان‌یابان مؤثر باشد و کارها را راحت کند. ایده هم‌افزایی توان‌یابان و تکنولوژی سال گذشته به رویدادی به نام توان‌تِک رسید تا به پیدا کردن به شغل توان‌یابان کمک کند و‌ کسب ‌وکارهای مبتنی بر فناوری متوجه شوند که جذب کاربران توان‌یابان می‌تواند به حل مشکلات حرفه­ای و مسؤولیت اجتماعی آنها کمک کند به همین علت نخستین رویداد توان‌تِک در خانه توان­یابان یعنی مجتمع رعد برگزار شد و اغلب کسب و کارهای موفق عرصه فناوری اطلاعات در مدت 3 روز زمان برگزاری با این برنامه همراه شدند و اتفاقات بسیار جالبی رقم خورد که برگزاری کارگاه­ های آموزشی گوناگون، حضور افراد تأثیرگذار، ارایه ایده­ها جذاب، نمایش فیلم­ های انگیزشی و ... را می­توان نام برد.
 طبری با تاکید بر اینکه توان‌تِک ‌، الکامپ را به بلوغ رساند، بیان کرد: تیمی که اولین دوره‌ی توان‌تِک اجرا کرده بود، فکر می­کرد در دوره‌ی چهارم،‌ الکام استارز را تکمیل کند و با اضافه کردن بخش توان‌تِک و سهم توان‌یابان، نمایشگاه را به بلوغ جدید برساند زیرا این موضوع و در نظر گرفتن قسمت­ های برای افراد دارای معلولیت در اغلب نمایشگاه‌های دنیا وجود دارد اما در الکامپ نبود. اما این دوره باعث افتخار است که الکامپ میزبان توان‌تِک شد و توان‌یابانی که دارای کسب‌ وکار هستند و یا کسب ‌وکارهایی که به طور مستقیم به توان‌یابان سرویس می‌دهند در این بخش توان‌تِک حاضر شدند و ۴۰ استارت­آپی که یا مخاطبانش توان‌یاب هستند و یا یک توان‌یاب در آن‌ها کار می‌کند، معرفی می­شوند و رعد هم از کسب‌ و‌کارهای مبتنی بر تکنولوژی می‌خواهد با فکر کردن به آنها خدمت خوبی ارائه دهند.
وی با اشاره به جایزه‌ی رعد، اظهار کرد: این جایزه برای مطالبه‌گری جامعه‌ی توان‌یابان طراحی شد و به همین دلیل از کسب‌ وکارهایی که سرویس خوبی ارائه دادند و این بخش از جامعه را دیدند تقدیر می­شود این جایزه توسط مجتمع رعد به نمایندگی از توان‌یابان به کسب و کارهایی که فکر و خدمت زیبایی ارایه می­کنند، تقدیم می‌شود. جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد در دوره اول به اسنپ تعلق گرفت که با ایجاد 2 هزار شغل، برد دو طرفه برقرار کرد. از یک سو توان‌یابانی که می‌توانند با خودروهای خود در مناطق طرح‌ ترافیک حاضر شوند، را جذب کرد و از طرف دیگر با حل مشکل اشتغال توان‌یابان آنها را از خانه بیرون آورد و به درآمد رساند. البته در بخشی اداری اسنپ هم توان‌یابان موفقی را جذب کرده است. همچنین شرکت پکتوس به واسطه تولید کامپیوتر برای نابینایان که مانیتور آن به صورت بریل نشان می‌دهد و کمپین هستمت که با جمع­ آوری در بطری، ویلچر تهیه و به توان‌یابان نیازمند اهدا می­کند از برندگان دیگر این جایزه بودند. دومین جایزه‌ی رعد هم به 3 مجموعه‌ای که قدم‌های زیبا و موثری برداشتند، تقدیم می‌شود.
به اشتراک بگذارید

نظرات

نظر شما چیست؟